
telegraph.co.uk

BBC accused of not disclosing that

killed Palestinian journalists were

Hamas supporters

Patrick Sawer

7–9 minutes

Pro-Israeli body says corporation’s Arabic arm failed to point out

that 55 dead media workers had advocated killing of its

countrymen

The BBC has been accused of failing to tell viewers that some

Palestinians it had described as “journalists” killed by Israel were

Hamas supporters.

Media campaigners have pointed out that some of those

highlighted by the corporation as having been killed since Israel

launched its response to the Oct 7 attacks appeared to be militants

who had praised and even worked for the terror group.

They said the BBC was too quick to describe Palestinian militants

and activists killed in the conflict as journalists.

The Committee for Accuracy in Middle East Reporting and

Analysis (Camera) – which lobbies for a fair representation of

Israel – claimed that 55 out of 69 Gazans and Lebanese described

as journalists in a BBC Arabic article about media workers killed

https://www.telegraph.co.uk/news/2024/06/22/bbc-didnt-say-dead-palestinian-journalists-supported-hamas/
https://www.telegraph.co.uk/news/2024/06/22/bbc-didnt-say-dead-palestinian-journalists-supported-hamas/
https://www.telegraph.co.uk/opinion/2024/04/07/remembering-october-7/
https://www.telegraph.co.uk/opinion/2024/04/07/remembering-october-7/
https://www.telegraph.co.uk/news/2024/06/13/hamas-terrorists-are-playing-the-west-for-fools/
https://www.telegraph.co.uk/news/2024/06/13/hamas-terrorists-are-playing-the-west-for-fools/
https://www.telegraph.co.uk/israel-hamas-war/
https://www.telegraph.co.uk/israel-hamas-war/


since Oct 7 had either voiced support for the killing of Israelis or

had worked for outlets which did.

Two of these – Mohammad Jarghoun and Assaad Shamlakh –

were mourned by friends on social media as members of the

“resistance” and “jihad fighters”, while a third, Mustafa el-Sawaf,

had been a member of Hamas’s political leadership for nearly two

decades.

Mohammad Jarghoun was mourned by friends on social media as

a supporter of Hamas

Additionally, Israel’s Meir Amit Intelligence and Terrorism

Information Centre has claimed that more than half the journalists

that the Hamas media office says were killed in the Gaza Strip

between Oct 7 2023 and Feb 18 2024 were affiliated with terrorist

organisations, including 44 from Hamas and 19 from the

Palestinian Islamic Jihad (PIJ).

The claims came as it transpired last week that three Israeli



hostages were being held captive in the home of a Palestinian

journalist and his father, a doctor, before they were rescued by

Israeli troops.

Assaad Shamlakh was painted as a jihad fighter by his friends

after his death

The Israel Defence Forces (IDF) accused Abdallah al-Jamal, the

journalist, of being a “Hamas terrorist” who had detained Almog

Meir Jan, Andrey Kozlov and Shlomi Ziv in his family home.

Jamal, who wrote for The Palestine Chronicle, a news website

based in Washington, was killed along with his father, Ahmed, and

his wife, Fatima, in the raid that freed the hostages last Saturday.

The IDF said Jamal had also been a contributor to Al Jazeera.

The claims raise questions about the extent to which some

Palestinian journalists can be regarded as independent and

objective reporters working for recognised media organisations.

A spokesman for Camera Arabic said: “The 55 Gazans and

Lebanese in question were not listed by BBC reporter Layla

Bashar al-Kloub simply because they were civilians in conflict

whose deaths ‘are to be regretted’. Rather, it is due to their

supposed ‘journalistic work’ that the BBC elevated them apart from

other civilians in the first place.

https://www.telegraph.co.uk/israel-defence-forces-idf/
https://www.telegraph.co.uk/israel-defence-forces-idf/


‘Political affiliations’

“Alas, Arabic editors and the ECU [the BBC’s executive complaints

unit] alike kept insisting that the way these individuals and their

workplaces celebrated killings of Jewish civilians and served as

propaganda arms for Hamas, PIJ and Hezbollah was simply a

matter of ‘political affiliations’. By refusing to amend the list, they

also indicated Arabic-speaking audiences are better off not

knowing anything about this.”

Camera Arabic added: “Evidently, BBC staff members are still

under the impression that they share the same profession with

people who spent their careers disgracing it for the sake of

murderous ideologies – a fact which suggests that their own

journalism is compromised. This should be cause for concern to

both fellow journalists and the corporation’s funding public.”

BBC Arabic has faced repeated criticism since Oct 7 for its

coverage of the conflict and what some have claimed is the biased

attitude of some of its broadcasters towards Israel.

The Telegraph disclosed last month that the corporation’s head

office had been forced to correct BBC Arabic’s coverage of the

Gaza conflict every other day on average during the first five

months of the war.

https://www.telegraph.co.uk/news/2024/05/04/bbc-arabic-forced-to-correct-its-output-80-times/#:~:text=Euro%202024-,BBC%20Arabic%20forced%20to%20correct%20its%20output,in%20five%20months%20of%20war&text=The%20BBC%20was%20forced%20to,five%20months%20of%20the%20war.
https://www.telegraph.co.uk/news/2024/05/04/bbc-arabic-forced-to-correct-its-output-80-times/#:~:text=Euro%202024-,BBC%20Arabic%20forced%20to%20correct%20its%20output,in%20five%20months%20of%20war&text=The%20BBC%20was%20forced%20to,five%20months%20of%20the%20war.
https://www.telegraph.co.uk/news/2024/05/04/bbc-arabic-forced-to-correct-its-output-80-times/#:~:text=Euro%202024-,BBC%20Arabic%20forced%20to%20correct%20its%20output,in%20five%20months%20of%20war&text=The%20BBC%20was%20forced%20to,five%20months%20of%20the%20war.
https://www.telegraph.co.uk/news/2024/05/04/bbc-arabic-forced-to-correct-its-output-80-times/#:~:text=Euro%202024-,BBC%20Arabic%20forced%20to%20correct%20its%20output,in%20five%20months%20of%20war&text=The%20BBC%20was%20forced%20to,five%20months%20of%20the%20war.


BBC Arabic corrected its coverage of the Gaza conflict every other

day on average during the first five months of the war Credit: Carl

Court/Getty Images Europe

BBC Arabic, whose output Tim Davie, the corporation’s director-

general, has described as “something we should be very proud of”,

made 80 corrections in the five months after the Oct 7 Hamas

attacks on Israel.

In response to Camera’s complaint, Richard Hutt, the complaints

director of the BBC’s executive complaints unit, said: “BBC Arabic

have said that the article was a list of journalists and media

workers killed in the conflict (on both sides) regardless of their

political affiliations.

“Beyond this, they make the point that such reporting is legitimate

notwithstanding any such affiliations or connections between their

employers and proscribed groups, given that journalists are

nonetheless civilians in a category of worker which is particularly

vulnerable in a war.

‘Purpose is to record the loss’

“Moreover, they make the point that reporting the deaths of

journalists is not to put them in a positive light or to comment on

the quality of their work.”

He added: “In general I would expect BBC Arabic online audiences



to understand that those working in the media in Gaza may have

their own views, and may work for outlets with particular positions

or political affiliations.

“The purpose of the piece is not to pass judgment, but to record

the loss.”

A BBC spokesman said: “Our report covers the deaths of

journalists over the course of the conflict, in Gaza, Lebanon and

Israel, regardless of their media outlets’ political affiliations, and

takes no account of their views or assessments of their journalism.

We reported on journalists who have died who were not BBC staff

and therefore not subject to our impartiality guidelines.”

License this content

https://www.telegraph.co.uk/syndication/contact-us/
https://www.telegraph.co.uk/syndication/contact-us/

